Naast de vraag wat een app kost om te laten maken, krijg ik ook regelmatig de vraag waarom een bedrijf een app nodig heeft. Helaas is er geen eenduidig antwoord mogelijk, want zoals wel vaker hangt het af van de situatie. Voor de ene onderneming kan het een hele rendabele investering zijn en voor de ander is het niets meer dan een kostenpost.
Maar wat voor soort onderneming je ook bent, uiteindelijk draait het om de winst. Er zijn grofweg twee manieren om de winst van jouw onderneming te vergroten:
- Verhogen van je omzet
- Verlagen van je kosten
Op basis van een aantal voorbeelden zal ik in dit artikel uitleggen hoe jij je omzet kunt verhogen of je kosten kunt verlagen.
Een app kan je omzet verhogen
Een relatief eenvoudige manier om je omzet te verhogen is door een nieuw afzetkanaal te introduceren. Het liefst een die je bestaande afzetkanalen niet kannibaliseert, maar soms is het bittere noodzaak. Stel je eens voor dat je een fysiek casino runt. Het is een kwestie van tijd voordat bijna alle gokactiviteiten zich online afspelen. Als je niet tijdig meedoet aan de digitale transformatie, dan kan het zomaar zo zijn dat je onderneming op den duur geen bestaansrecht meer heeft.
Als casinohouder zou je ervoor kunnen kiezen om een aantal gokspellen te introduceren als app. In eerste instantie kunnen deze apps aanvullende omzet genereren naast je fysieke winkel, maar op den duur zal je omzet verschuiven naar digitaal.
Een ander voorbeeld is een digitale shop. De scheidslijn tussen een webshop die goed werkt op een mobiel toestel en een digitale shop-app is weliswaar dun, maar voor sommige bedrijven kan het een onderscheidende factor zijn. Een app-ervaring is meestal rijker dan de webshop ervaring via de browser. Ook kunnen loyaliteitsprogramma’s hiermee effectiever worden ingezet.
Dit soort apps kunnen je dus helpen om een loyaal klantenbestand op te bouwen.
Een app kan je kosten verlagen
Hoewel er zeker mogelijkheden zijn om je omzet te verhogen met een app, is het in het algemeen een stuk eenvoudiger om je kosten te verlagen met een app. Waar je bij het verhogen van je omzet vaak te maken hebt met nieuwe ontwikkelingen, kun je bij het verlagen van kosten uitgaan van een bestaande situatie. Ik noem dat procesoptimalisatie en efficiëntie.
Een aantal voorbeelden:
- Een koeriersbedrijf met 10 busjes en vrachtwagens heeft tot nu toe alle planningen met Excel gemaakt en communiceert met de chauffeurs via de telefoon of via een dienst als Whatsapp. Een chauffeurs-app in combinatie met planningssoftware kan dit proces sterk vereenvoudigen, versnellen en veel minder foutgevoelig maken. Niet meer urenlang alle routes voor iedereen berekenen en inplannen, want dat doet de planningssoftware voor je. Niet meer terug moeten rijden, omdat je chauffeur een pakketje is vergeten af te leveren of op te halen. Efficiëntie voor zowel de plannen als de chauffeurs.
- Een taxateur van huizen of auto’s heeft tot nu toe alle taxaties op papier gedaan. De taxateur bezoekt het object, maakt aantekeningen en neemt foto’s. Eenmaal terug op kantoor worden alle gegevens overgezet naar de computer en wordt alles samengevoegd en verwerkt in een taxatierapport. Met een taxatie-app kan een taxateur al deze stappen overslaan, want de aantekeningen kunnen ter plekke worden ingevoerd met behulp van een vragenlijst en de foto’s kunnen direct aan de betreffende dossiers worden gekoppeld. Nadat alle vragen zijn beantwoord en de foto’s zijn gemaakt, kan met een klik een compleet rapport worden gegenereerd en wordt verstuurd naar de eigenaar van het object. Efficiënter kan het haast niet. Je kostenbesparing is terug te rekenen aan de hand van de tijd die je nu besteedt aan je taxaties.
- Een zorgbedrijf levert ambulante zorg, dus de medewerkers gaan naar de cliënten toe. Deze medewerkers vullen de gegevens van de cliënt in en de relevante zorginformatie van die dag. Dit koppelen zij via verschillende kanalen terug: via een dienst als Whatsapp, via de telefoon, via een sms of via het reguliere kanaal waarbij het ingevulde fysiek wordt ingeleverd op kantoor. Op kantoor worden de formulieren, die via verschillende kanalen zijn binnengekomen, verwerkt. Behalve dat dit een tijdrovend klusje is, is het ook nog foutgevoelig. Met een app is het voor de medewerkers een fluitje van een cent om de desbetreffende cliënt te selecteren in de app en de relevante zorg te registreren. Door deze efficiëntie-slag heeft de medewerker meer tijd over voor het verlenen van zorg. Het zorgbedrijf krijgt real-time de informatie binnen in het beveiligde zorgregistratiesysteem en de informatie wordt direct verwerkt binnen het dossier van de cliënt. Daarbij kan de cliënt via een cliëntenportaal zelf direct zien wat er in zijn of haar dossier is verwerkt. Je kostensparing is veelvoudig. De informatie komt direct en eenduidig binnen en je gevoelige data wordt veilig verwerkt.
Mocht je willen weten wat voor app-mogelijkheden er zijn voor jouw organisatie, dan nodig ik je uit om een vrijblijvend adviesgesprek in te plannen. Ik kan je helpen bij het identificeren van je mogelijkheden om meer omzet te maken of om kosten te besparen.