Door de snelle toename van het internetgebruik zijn er vandaag al bijna 1,8 miljard websites. Er zijn verschillende soorten websites, dus hoe kan iemand opvallen tussen zoveel websites die elke minuut in aantallen toenemen?

Voordat je een website-project start, zorg ervoor dat het doel en de doelgroep van de website bekend zijn.

  • Wie gaat de website gebruiken?
  • Waarom zullen gebruikers de website gebruiken?
  • Voor welke problemen of behoeftes levert de website oplossingen?
  • Gaan gebruikers de website opnieuw bezoeken?
  • Wat zijn de kenmerken waarmee de website zich onderscheidt van vergelijkbare sites?

Antwoorden op deze en andere vragen zullen het type website bepalen. Samenvattend, wat kunnen gebruikers van de website verwachten en wat kan de website gebruikers bieden? Met deze criteria kan een website-project worden gestart.

Statisch, dynamisch of interactief?

Feitelijk zijn er drie hoofdgroepen als het aankomt op websites: statische, dynamische en interactieve websites. Tot welke hoofdgroep(en) jouw website behoort hangt af van de regelmaat van inhoudelijke wijzigingen en de manier waarop je communiceert met je bezoekers.

  • Statische websites

    De content (inhoud) van dit soort websites verandert niet vaak. Bovendien wordt de content niet door gebruikers gemaakt. Dergelijke websites zijn bedoeld voor informatieve doeleinden en niet voor interactie met bezoekers. Als voorbeeld neem ik websites voor eenvoudige bedrijfspromotie. Deze creëren informatie over het bedrijf en worden niet regelmatig bijgewerkt. Ook is er zelden interactie met de bezoekers.
  • Dynamische websites

    Dynamische websites zijn sites waarvan de inhoud regelmatig wordt bijgewerkt. Je zou misschien ook websites met veel bewegende onderdelen onder deze categorie willen scharen, maar ik doe dat niet. Een nieuwswebsite zou bijvoorbeeld heel dynamisch kunnen zijn, omdat er elke dag nieuwe content wordt toegevoegd. Hoewel een dynamische website ook interactief kan zijn, is dit niet altijd het geval.
  • Interactieve websites

    Dit zijn websites waarbij de interactie met de bezoekers centraal staat. Een forum is een goed voorbeeld van een hele interactieve website. Zonder de bezoekers van zo’n website, zou er geen bestaansrecht zijn voor deze website. Veel automerken kennen een forum, maar stel je eens voor wat de waarde van zo’n forum is als er geen bezoekers zijn of als er geen interactie is. Bij dynamische websites is het voorbeeld van nieuwswebsites gegeven. Een nieuwswebsite kan veel nieuwe content hebben, maar dat wil niet zeggen dat er ook interactie is. De belangrijkste vorm van interactie op een dergelijke website is voor bezoekers de mogelijkheid om te reageren op artikelen en op andere bezoekers.

Soorten websites

Het houdt natuurlijk niet op bij deze hoofdgroepen. De hoofdgroepen zijn onafhankelijk van elkaar ook weer onder te verdelen in categorieën:

  • Persoonlijke websites

    Dit zijn websites waar mensen hun persoonlijke ervaringen delen of deze inzetten als een cv. Meestal zijn deze vrij statisch, maar kunnen wel degelijk interactief zijn.
  • Bedrijfswebsites

    Dit zijn websites die als doel hebben om het bedrijf of de producten of diensten van het bedrijf te promoten. Onze website is een voorbeeld van een bedrijfswebsite. Belangrijk bij een bedrijfswebsite is dat het vertrouwen geeft aan de bezoeker en vertrouwen kan vergroot worden door informatie te geven over het bedrijf, over de diensten en producten of door ervaringen van anderen te delen.
  • E-commerce websites

    Dit soort websites worden ook wel webshops genoemd en zijn bedoeld om producten of diensten online aan bezoekers te verkopen. E-commerce sites zijn onderverdeeld in twee typen: bedrijven die een of meer fysieke winkels hebben en bedrijven die alleen op internet verkopen zonder een fysiek verkooppunt.
  • Educatieve websites

    Dit zijn online platforms om gebruikers op te leiden. Hier kunnen de verschillen tussen een statische website en een dynamische website groter zijn dan de overige categorieën. Door docenten en andere ontwikkelaars van lesmateriaal worden lessen aangeboden en door studenten worden deze afgenomen. Afhankelijk van het platform waar je op zit kun je interactie hebben met de docenten of met andere studenten. Als student luister je naar de les en moet je vaak opdrachten uitvoeren om de laten zien dat je de materie beheerst.
  • Video websites

    De meest bekende video website is natuurlijk YouTube, maar andere bekende video websites zijn Vimeo en Dailymotion. De volledige inhoud van dit soort websites bestaat uit video's. Het kunnen vooraf gemaakte video’s zijn, maar ook live streaming video's.
  • Crowdfunding websites

    Dit is een relatief nieuw fenomeen en de bekendste crowdfunding website is Kickstarter. Op dit soort websites komen projecten en (kleine) investeerders samen. Zo kan het zijn dat je een product wilt ontwikkelen, maar geen investeerders kunt vinden via de reguliere kanalen. Op een crowdfunding website wordt het product of het idee voor het product gepresenteerd en iedereen in de wereld kan hier een financiële bijdrage aan leveren. In ruil daarvoor kan de investeerder een aandeel krijg, een eervolle vermelding, een eerste versie van het product tegen kostprijs of iets anders.

Natuurlijk zijn er meer soorten websites, maar ik beperk me in dit artikel tot deze veelvoorkomende soorten.

Mocht je willen weten wat voor website voor jouw organisatie het best geschikt is, dan nodig ik je uit om een vrijblijvend adviesgesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek draait het om jou en je onderneming.